torsdag 5 februari 2009

Bolivia


Nu har vi varit pa resande fot i nastan tva veckor, Hasse och Hampa(som jag och H numera kallas:) och Karin...Sa mycket bilder forstas, sa mycket intryck, vi ar nu tillbaks i La Paz efter fyra natter i Coroico, en liten semesterort dar luften ar kvav, myggorna extremt aggresiva och bergslandskapet ar svindlande och gronskande, syrsor som spelar och tuppar som galer pa morgonen, pa manga satt paminde det mycket om byn i Mexico dar jag jobbade som volontar for nagra ar sedan.

Vi bodde pa tva olika hotell med swimmingpool dar de enda bolivianer som syntes till var de som jobbade dar. Kanns valdigt konstigt att bo sa lyxigt i ett av Latinamerikas fattigaste lander, nar man ser seniga man uppe i bergen slita pa sackar pa ryggen, som gor de kutryggiga, och indiankvinnor som inte riktigt vill mota var blick, inte riktigt vill kommunicera med oss och som saljer bananer nere i byn for ca 1 krona klasen.

Var mer kan jag borja? Jag forsoker fa grepp om den nya konstitutionen som rostades igenom for ca 2 veckor sedan har i Bolivia, jag har annu inte kunnat lasa pa tillrackligt mycket for att kunna dra en ordentlig slutsats, men det kanns coolt att vara har just nu, jag upplever manniskor har som mycket mer delaktiga i politiken an i Chile, att manniskor har kanner att politik ar nagot som angar dem, att de har en mojlighet att forandra.

Idag har vi varit pa seminarier hela dagen, det var en blandad skara manniskor dar, fnissiga 15-aringar fran en ungdomsorgansiation, en indianman med stor hatt som skrek ut sitt hat mot imperialismen och en norsk ambassador som talade lugnt och blygsamt. Tyvarr var det bara en kvinna som yttrade sig under det dagslanga seminariet, helt sjukt!!

Imorgon ska jag traffa kvinno-organisation Catolicas por el derecho a decidir har i La Paz, ska bli spannande att hora vad de har att saga om den nya konstitutionen, efter det jag har last sa verkar konstitutionen verkligen vara ett framsteg pa manga satt for kvinnors och ursprungsfolks rattigheter.

Nu maste jag tillbaka till vart hotell, mer berattelser kommer sen... Jag kan bara tillagga att jag ar valdigt glad over att ha kommit helskinnad fran vandrarhemmet dar vi bodde forra natten. Vi hade brattom och tog in pa forsta vandrarhemmet vi sag, sedan fick vi hora att det var ett av de farligaste omradena i La paz, men en kvinna som verkade vara fran ovre medelklassen ringde "sin" taxichaffor,akte dit med oss och sag till att vi kom hem ordentligt inatt...Ibland blir man forundrad over manniskors hjalpsamhet, i en sa individualistisk varld som vi lever i blir man helt rord nar manniskor faktiskt bryr sig.

Inga kommentarer: