söndag 22 februari 2009

Gallskriket i huvudet

Det har varit ganska skönt att vara tillbaka i Valpo faktiskt, solen skiner, vattnet lyser blått i hamnen och vandrarhemmet på Cordillera har fyllts med folk; folk från olika länder som kommer och går och så är det det franska paret, killen är gatumusiker och har precis samma frisyr som H, de skulle kunna vara brorsor, och så är det Amparo från Santiago som har kommit för att stanna i Valparaíso för att skriva på sin bok och för att vara närmre sin dotter som pluggar här.

Amparo är extremt pratsam och sitter jämt uppe på nätterna med sitt lockiga hår utsläppt och skriver och lyssnar på 60 och 70-talsrock i sin CD-freestyle, med henne i huset blir det automatiskt väldigt socialt på vandrarhemmet.

Men trots att det är lugna, trevliga dagar här i Valpo har jag som ett gallskrik i huvudet, jag tror att det är framtiden som spökar, alla måsten som väntar mig i Sverige och detdär enormt tunga jag-projektet som jag önskar att jag kunde strunta i men det går inte riktigt,jag hoppas iallafall att jag kan göra mig själv tjänsten att inte låta mig uppslukas av det.

Ricardo var arg på mig en gång. Jag och en annan tjej hade låtit honom gå hem själv packad med en värdefull kamera. Vi tänkte inte förstås, och därför blev jag arg när han påstod att vi inte brydde oss..Och det var kanske inte heller så enkelt som att vi inte brydde oss, men jag tänker att det ändå handlar om vad man ser, ser man bara sig själv och sina egna projekt, ser man bara sina utstakade mål utan att kunna stanna upp på vägen och kunna se och känna något så är det faktiskt ganska fördärvligt.

Och jag tror att det är det jag är rädd för: att gallskriket i huvudet ska bli så starkt att jag slutar att lyssna på min egen röst, det sunda förnuftet, den rena tonen. Det borde vara så självklart egentligen, att se något annat än sitt eget jag-projekt.

Birgitta Trotzig skriver:"Det stora problemet är förfärande enkelt, ett kort lopp mellan födelse och död, att världen borde vara en kärleksgemenskap, varför är den inte?"

Det är om detta det handlar, allt annat är bara illusioner och spegelstänk.

Inga kommentarer: